NEFRET, ARKADAŞLIK, FLÖRT, AŞK, EVLİLİK VE İÇİMİZDEKİ ŞEYTAN



Alice Munro'nun 2001  yılında çıkan kitabının adı bu: Nefret, arkadaşlık, flört, aşk, evlilik

İlk öykünün de adı aynı.

Bu ad, gnç kızların aralarında oynadıkları bir tür oyun-fal'dan geliyor... bunu andıran bir şey bir ara meşhur olmuştu ben üniversitedeyken, yurt içinde. Ah ergenlik:)


Munro, ilk kez bir öykücü, roman yazmamış bir öykücü olarak Nobel almış bir edebiyatçı. Bunu da belirtelim.

Buradaki hikâyeler, kadınların başrolde olduğu hikâyeler. Ergeninden, evli orta yaşlısına, yaşlısına...

Öyküler ise sanki birer hayalet. Tam çok iyi gördüm dediğiniz anda kayboluyor içindeki bir şey. Güzelliği de burada sanırım. Uzun öyküler bunlar. Her biri bir film tadında. Ama şahsen biraz bungun öyküler; çünkü kahramanları öyle; bunalmış ya da bunaldığını fark etmeyen kadınlar.  Ya da hayatlarının çok zor bir dönemindeler... Ama bir yanları hep güçlü. Ya da öyle olmak zorundalar.

Aşk, flört, ihanet, boyun eğme ile eğmeme durumu... An'lar... Aslında an'ların anlatımı. Tatlı bir buseye ya da daha fazlasına geçilen, gidilen ya da kalınan anların...

Öykülerdeki bir ortak nokta, mutlaka yaşlanmış  ve bunamış insanların olması.

Birinci Dünya Savaşı'nın sonları ile 80'lere kadar uzanan bir dönemde geçiyor öyküler. Kanada'da.



İÇİMİZDEKİ ŞEYTAN

Bir başyapıt değil elbet ama içerdiği mesaj, tez açısından önemli buluyorum. Üstelik sürükleyici bir roman.

Ve eski kelimelerimizi barındıran bir kitap okumayı ne denli özlediğimi fark ettim İçimizdeki Şeytan'la. Seviyorum Sabahattin Ali okumayı.

Ve hâlâ önemli bir roman.

İnsan- aydın olma daha doğrusu olamama durumumuzla ilgili diye bir özet cümle kursam yanılmış olur muyum acaba?

Toplum olarak bizim sakilliklerimizin iyileşemediğini görüyoruz. Çünkü birey olarak "iyi"leşemedik. Ben bunu aldım ilk elde...

Kendini entelektüel sanan ve bununla şişinen bir güruh, bunların içinde zekasını boşa harcayan, bununla övünen ve bu halini de içindeki bir şeytana bağlayan Ömer :

" Hiçbir şeyi bana tam ve iyi yaptırmayacağına emin olduğum bu şeytandan korkmasam..."

Şeytan meytan yoktur aslında, bir iradesizlik, tembellik, inkişaf etme yeteneğinden yoksun insanlar vardır.









6 yorum:

  1. Alice Munro güzel olmalı, gerçi bunalmışlık hissi... bilmiyorum..:)) İçimizdeki Şeytan ise her zaman geçerliliğini koruyacak bir konu.. sevgiler Narda'cım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başka bir kitabını okuyabilirsin. Ben Firar'a bakicam:)
      Sevgiler benden:)

      Sil
  2. İki kitabı da merak ettim. Şeytan diye bir şey zaten insanın ta kendisi. Tutup her haltı yiyip yiyip suçu atacak birini arıyorlar sadece. Çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir cami hocası bu senin söylediğin anlamda, şeytan diye bir şey yok demişti bir keresinde. Keşke bütün din adamları böyle olsa.

      Sil
  3. Dün, Sebahattin Ali ile ilgili yeni bir kitap okusam ama ne diye düündüm
    Sonra sen çıktın karşıma :-))

    Sevgiler doğru zamanda doğru şeyler söyleyebilen kişi :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok seviyorum ben böyle denk düşmeleri:)

      Sil

Ölümü görün yazın bir şeyler, üşenmeyin.
E, üşenmeyin dedik ya:)